Main Menu
» General » ModFM
Recently updated topics
Recent comments
Oneliner
Maniac [15:57]
już mam, nieaktualne :)
Maniac [08:27]
Ma ktoś 100% działającego "Adwarp'a 4"...? (C64)
Maniac [16:08]
;)
Maniac [16:07]
albo przejdź na modland'a :P
AceMan [08:31]
kup sobie lepszy internet :P
Carmazine [05:31]
czy ktos ma tez problemy ze strona? bardzo duze opoznienia zanim sie otworzy
paranoicb [20:41]
took 13# place with protracker from 19 contestants
paranoicb [20:41]
Latest track from DJ Nest adden on uploads fron Novoque 2020. The online Evoke from germany.
Carmazine [18:04]
ogień
cactoos [10:35]
[link]
Buddha [17:03]
Papa Smurf pozkazuje klasę w tworzeniu myzyki trackerowej w 4CHNL
AceMan [10:40]
o/
buziol_games [22:33]
Pozdro AceMan dawno mnie tutaj nie było :)
SaphirJD [20:54]
hey all, hope you are staying secure during the Corona crisis :)
AceMan [08:49]
polityka antyreklamowa od jakiegoś czasu standardowo wyłącza autoplay i dźwięk
AceMan [08:48]
aha, czasami trzeba zezwolić stronie na granie audio w opcjach
AceMan [08:48]
#midziała (Opera, Chrome). Zmień browsera :)
lis6502 [05:28]
wczytuje się tytuł i czas (04:04) i tyle. Czas nie leci, muzyka nie leci
lis6502 [05:27]
Kliknięcie 'play' przy 'e!ghtbm - Valkyr 2049' otwiera okno z playerem. Po 5 sek od otwarcia
AceMan [10:45]
szczegóły plz
» History
Proszę o wytłumaczenie sposobu używania sampli akordów (maj min)
Kagaster




24.06.2017 18:44
W czasach kiedy moduły były czterokanałowe, bardzo imponowało mi to, że autorzy potrafili wcisnąc w 200 Kb i czterech kanałach niesamowite rzeczy. Jedna z takich rzeczy, było granie akordów na jednym kanale. Po prostu, samplowało sie akord C minor i C major, i... no właśnie. Na jakiej nucie go wstawiano aby powstał D, albo H minor? Na D? To w takim razie jaki akord był na C#?
Nigdy tego nie ogarnąłem, a wszyscy zdawali się to mieć w paluszku. Ba, nawet byli muzycy, którzy grali solówki (?) akordami. Przykład - Jacx w soundtracku z Kefamnii by Cult.
Poźniej nastała era multichannel, i wszyscy mogli poswięcic te trzy, cztery kanały na akordy.
Mógłby ktoś w miare sensownie i prosto to wytłumaczyć?

   
AceMan




26.06.2017 07:51
Ale to nie jest jakieś rocket-science przecież :)

Quote:
Na jakiej nucie go wstawiano aby powstał D, albo H minor?

Na D i B

Quote:
To w takim razie jaki akord był na C#

C# F G# oraz C# E G# ;)
   
Kagaster




26.06.2017 18:09
Quote:

C# F G# oraz C# E G#


Te akordy były, kiedy odtwarzałem sampel C-maj na C#?
   
AceMan




26.06.2017 20:40
Ale to jest przecież najzwyklejsza w świecie transpozycja.
Jeśli masz C E G to pod C# będziesz miał każdą nutę o +1, czyli C# F G#
Analogicznie C D# G. I każdy inny.
   
Kagaster




26.06.2017 22:38
Z tego co pamiętam, za każdym razem jak wstawiałem akordy to mi strasznie fałszowało :(
Jak to możliwe, aby zagrać solówkę na akordach jak w tym module? To znaczy że każdy dźwięk też ma tonacje min i maj? Wlazł kotek na płotek można tez tak zagrać?
   
AceMan




27.06.2017 07:37
Quote:
Z tego co pamiętam, za każdym razem jak wstawiałem akordy to mi strasznie fałszowało :(

Robiłeś to źle ;)

Quote:
Jak to możliwe, aby zagrać solówkę na akordach jak w tym module?

Jak na moje ucho to tam nie ma akordów tylko dwie nuty max.

Quote:
To znaczy że każdy dźwięk też ma tonacje min i maj?

Nuta może być w skali min, maj, albo w obu na raz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Major_and_minor

Ale w sumie to ja też się nie znam. Na słuch panie, na słuch.

Quote:
Wlazł kotek na płotek można tez tak zagrać?

Why not.
   
hex




27.06.2017 18:25
Kiedyś sample brało się z różnych źródeł i jak dobrze pamiętam to nie sprowadzało się na siłę sampla do tonacji utworu, bo tracił jakość. Po prostu przyjmowało się "na ucho", że sampel grany jako Dis brzmi tak jak inne sample C i już się jechało. Małe niezgodności poprawiał Finetune.

Dźwięk i dwudźwięk nie jest ani durowy ani molowy, bo zarówno jeden ani drugi nie brzmi smutno, ani wesoło, takie ch.. wie co... Za to już akord jako jednoczesne brzmienie trzech, lub więcej dźwięków już tak, a więc może być durowy, lub molowy. Pomijam na razie akordy zwiększone i zmniejszone, żeby nie plątać.

Trzecia rzecz - solówka grana akordami... Możesz dać tytuł/link tego utworu? Do tej pory wszystkie tego typu próby mi się osobiście nie podobały, bo tu łatwo o fałsze. W akordzie są przecież zafiksowane trzy dźwięki i możesz je tylko transponować góra dół, ale jednocześnie to może się gryźć z akompaniamentem/basem itp.

   
Kagaster




28.06.2017 01:49
Dzieki za w miare możliwe wytłumaczenie tematu. Przyznam, że dla osoby która zna tylko 5 akordów na klawiszach, jest to czarna magią.
Oczywiscie Co do modułu, to jest on tutaj:
amp.dascene.net/downmod.php?index=33744
Btw, szkoda że nie ma go tutaj :) Daj znac co sądzisz o solówce.
   
JazzCat




28.06.2017 20:11
Dzięki za przypomnienie tego zacnego kawałka! Lata tego nie słyszałem.

Wg mnie to dwudźwięki a nie akordy. Ale rezultat jest bardzo fajny, tak jakby do melodii został dołożony drugi głos w tercji.

W tej chwili nie przychodzi mi do głowy żaden inny moduł z melodią zrobioną tak jak w Keftales (co nie znaczy, że takowego nie ma), ale pamiętam różne moduły z akordami grającymi proste frazy/riffy. Np. Songbird 4-Mata (endpart z Flower Power), albo Troubles Dixana05. Tyż pikne.
   
psk




28.06.2017 20:42
Tak jak napisał Ace są tam tylko dwa dźwięki. Jest tercja mała i wielka. Nie ma tam więc akordów, jest za to prowadzenie dwóch głosów w tercjach. Jest to jedna z najprostszych technik wielogłosowych i nie ma w tym żadnej magii, jest to banalnie proste:
1. Najpierw układasz melodię, najlepiej taką, w której jest dużo ruchu o sekundę, czyli jeden dźwięk gamy w górę lub w dół.
2. Potem do całej melodii dodajesz dźwięk o tercję niżej, w taki sposób, aby dodany dźwięk należał do gamy odpowiadającej tonacji w jakiej się aktualnie znajdujemy. (Czyli nie ma nawet znaczenia, jaki jest aktualnie akord *)
3. Może się zdarzyć, że od pewnego momentu, pomimo wyboru odpowiedniej tercji, dodany głos przestaje jakoś pasować. Trzeba wtedy zacząć dodawać tercję do góry od melodii, zgodnie z zasadami z punktu 2. Może być też potrzeba rozpoczęcia od tercji dodanej u góry, a następnie ewentualne przeskoczenie na tercję w dół.

Czyli dla przykładu jeżeli piszemy w tonacji C-dur, tercję w górę lub w dół od melodii wybieramy w taki sposób, aby wypadłą na dźwięku gamy C-dur, czyli na białym klawiszu. Nawet jeżeli aktualnie brzmiący akord to np. F-dur, e-moll, d-moll, G-dur, dźwięki dodanego głosu zawsze bierzemy z gamy C-dur.

(*) Dla bardziej wnikliwych: Czyli nie ma nawet znaczenia, jaki jest aktualnie akord... pod warunkiem, że akord należy do tonacji, czyli jest akordem diatonicznym w danej tonacji. Jeżeli mamy inny akord, wynikający z jakiegoś zboczenia modulacyjnego, wtrącenia, zmiany trybu lub jeszcze czegoś innego należy wtedy wybrać tercję w taki sposób, aby należała do skali danego akordu, ale to już większy temat.

Np. w utworze Africa zespołu TOTO jest kultowa solówka, zagrana w taki właśnie sposób
   
Log in to post in this topic
Log in

LOGIN:


PASSWORD:


Remember for 1 year

Logged users
Quick Search
 
TOP 10
Top Downloads
Recently Rated
PazuR rated Darkmere
Horus rated Stellar Groove
pator rated The Hunter
Horus rated Better Days
Maniac rated Gubbdata 2017 Invite
Maniac rated Gubbdata 2016 Invitation
Maniac rated Dreamtro
Maniac rated Micro Vibes
Maniac rated Mario is Dead
Maniac rated Hearty
Recently added links
[ Bright Lights (DJames Cover) ]
Original
[ Cavebit Bash ]
YouTube
[ Restitution ]
YouTube
[ Stratosphere Dive ]
YouTube
[ 13th Colony ]
YouTube
[ Jazz i Jacuzzin ]
CSDB
[ Nasty Habits ]
YouTube
Stats
Modules:8900
Users:775
Downloads:4566876
Votes:51084
Comments:13277
Topics:317
Posts:4957
Articles:41
Fanpage
ModFM