MadTracker 2.5 - Szybki start!
na podstawie wersji 2.5RC5
Ogólne zasady pracy
Tworzenie
muzyki w programach typu tracker jeszcze do niedawna oparte było właściwie
wyłącznie na samplach, niewielkich próbkach dźwięku, najczęściej w formacie WAV.
Dzisiejsze "trackery nowej generacji" obsługują również instrumenty VST w
postaci wtyczek.
Żeby
rozpocząć pracę w programie, musisz dysponować oczywiście jakimiś dźwiękami.
Instrumenty używane w trackerze mogą składać się z pojedynczych próbek jakiegoś
brzmienia np.: pojedynczego uderzenia stopy, czy uderzenia w klawisz pianina,
mogą być też zbudowane kilku, a nawet kilkunastu sampli przyporządkowanych do określonych
wysokości tonu, po to by uniknąć utraty naturalności barwy dźwięku przy
znacznym jego podwyższaniu lub obniżaniu. W MadTrackerze wczytywać możemy pojedyncze
sample WAV, lub gotowe instrumenty w formatach XI, bądź MTI, formaty te
pozwalają na zapis wraz z samplami kilku parametrów takich jak głośność,
panning poszczególnych próbek, ich strój, sposób wybrzmiewania itp. Możemy
wczytywać oczywiście również pluginy VST.
Za
pomocą wczytanych brzmień budujesz swoją aranżację, partię bębnów, basu i całą
resztę. Możesz oczywiście używać też gotowych pętli perkusyjnych i sekwencji
melodycznych.
Module - Moduł - utwór stworzony trackerze
Ekran
główny trackera to edytor patternów.
Pattern - Charakterystyczny, na ogół powtarzający się
fragment utworu, może to być np. zwrotka lub jej część. Każdy pattern składa
się między innymi z linii - domyślnie długość patternu wynosi 64 linie, ale
może ich mieć do 256. Ekran (a jednocześnie pattern) podzielony jest w pionie
na tracki.
Track -
Kanał, to tu wstawiasz nuty. Najlepiej dla każdego instrumentu przeznaczyć
oddzielny track. W MadTrackerze możesz pracować na 64 kanałach, dla każdego z
nich z osobna możesz regulować głośność oraz ustawienia equalizera.
Tak
wygląda przykładowy zapis w tracku

Kolumny
w tracku:
1
- nuta (tutaj C-4 - czyli C w czwartej oktawie) - wpisujesz je za pomocą
klawiatury komputera
2
- numer użytego instrumentu (tutaj 2) - wpisuje się automatycznie
Na
początku kompozytorskiej kariery interesują cię wyłącznie pierwsze dwie z
kolumn. Resztą na razie nie zaprzątaj sobie głowy.
Pozostałe
kolumny to:
3
- kolumna głośności
4
- kolumna panningu
5
- numer efektu
6
- parametr efektu
Ilość
tracków i linii w patternie możesz oczywiście wedle potrzeby zmieniać. W każdej
linii możesz wstawić dowolny dźwięk, używając do tego klawiatury komputera. I
tak np. w pierwszym z tracków wstawiasz stopę, w drugim werbel itd. Im gęściej
będziesz wstawiał dźwięki, tym częściej będą one odgrywane, a co za tym idzie
utwór będzie szybszy. Oczywiście jego tempo (BPM) możesz dowolnie regulować.
Gdy pierwszy pattern masz już gotowy, tworzysz kolejne, a następnie ustawiasz
je w takiej kolejności, w jakiej chcesz by były odgrywane.
Jak stworzyć utwór w MadTrackerze 2.5 ?
Po
zainstalowaniu programu (zalecam instalację w proponowanej przez instaler
lokalizacji) nie zapomnij o jego skonfigurowaniu (Edit > Configuration lub
[Ctrl]+[F]) Przede wszystkim ustaw sterownik karty muzycznej, dopilnuj także,
aby odznaczona była funkcja "Multichannel edit" na zakładce General. Pozwól
MadTrackerowi na przeskanowanie twojego dysku w poszukiwaniu pluginów VST, ich
skatalogowaniu i umieszczeniu w menu organizera.
Wraz
z programem otrzymujesz utwór demo, zestaw sampli oraz kilku instrumentów i
efektów VST. Pomogą ci one rozpocząć pracę z programem.
Do
dzieła!
1.
Jeśli po uruchomieniu MadTrackera słuchałeś utworu demo, jest on wciąż widoczny
w edytorze, więc zanim rozpoczniesz pracę użyj [Ctrl]+[N] by stworzyć nowy
moduł. Nie przejmuj się zapytaniem: "Are you sure you want to delete
everything?" - Nie skasujesz utworu, jedynie usuniesz go z edytora. Kliknij
"Tak".
2.
W prawym górnym rogu ekranu masz okno z listą instrumentów - na razie jest
pusta.

Aby
wczytać instrument (w formacie *.xi lub *.mti) użyj ikony "Otwórz"
znajdującej się pod okienkiem listy instrumentów klikając na strzałkę z jej
prawej strony, z rozwijanego menu wybierz "Load a new instrument..."
Gdy
chcesz użyć sampla (w formacie *.wav, *.aiff, *.iff lub *.mts) Musisz stworzyć
najpierw na liście instrumentów nowy (pusty) instrument (najłatwiej za pomocą
czwartej ikonki pod listą instrumentów), a następnie wczytać do niego wybraną
próbkę klikając na nim prawym przyciskiem myszy i z menu wybrać: "Load
sample(s)..."
W
naszym przykładzie posłużymy się załączonymi do programu samplami WAV.
Stwórz
cztery nowe instrumenty, pojawią się one na liście jako: 01 - New Instrument,
02 - New Instrument, 03 - New Instrument i 04 - New Instrument.

Jako
instrument nr 01 wczytaj stopę, kliknij prawym przyciskiem myszy na 01 - New
Instrument i z menu wybierając ""Load sample(s)..." wybierz próbkę o
nazwie Kick01.wav spośród sampli dostarczonych z programem - domyślnia
lokalizacja:
C:\Program Files\MadTracker\Samples\Drums.

Jako
instrument nr 02 wczytaj werbel - Snare02.wav
Jako
instrument nr 03 wczytaj hihet - Cls hihat01.wav
Jako
instrument nr 04 wczytaj bas - Bass02.wav Powinien on znajdować się tu:
C:\Program Files\MadTracker\Samples\Bass

3.
Masz już wszystkie potrzebne na razie instrumenty...
Wybierz
myszą Bass02.wav na liście instrumentów. Póki nie wciśniesz [SPACJI]
albo myszą przycisku
nic nie jest zapisywane w
edytorze. Możesz więc sobie na sucho pograć używając klawiatury komputera i np.
ułożyć jakąś melodię. Każdy klawisz odpowiada innej wysokości dźwięku. Q to
dźwięk C, 2 to Cis, W to D, 3 to Dis.... itd. Oktawę ustalasz w okienku
"Octave"nad listą instrumentów. Na początek ustaw octave na 3. Poprzyciskaj
klawisze i pobaw się.
4.
Po patternie poruszasz się za pomocą klawiszy strzałek oraz [Tab] - następny
track i [Shift]+[Tab] - poprzedni track. Wypróbuj.
5.
Wciśnij [SPACJĘ] by rozpocząć edycję. Teraz, gdy będziesz wciskał klawisze
dźwięki będą zapisywane.
6.
Wybierz kick01.wav (lewym przyciskiem myszy) i wpisz ją w Track 00 co cztery
linie używając klawisza Q.
By
przejść do następnej linii użyj [strzałki] w dół. Możesz też ustawić wartość "Add"
w pasku narzędziowym nad listą instrumentów na 4, wtedy każdy kolejny dźwięk
automatycznie wpisywany będzie 4 linie dalej.
Jeśli
pomylisz się i chcesz wykasować zapis posłuż się klawiszem [DELETE].
Tak powinien wyglądać
zapis w edytorze.

7.
Włącz "play pattern" za pomocą [prawego-ALT] lub przycisku
na
pasku narzędziowym. Powinieneś usłyszeć wpisane przez ciebie uderzenia stopy.
Zatrzymaj
moduł za pomocą [prawego-ALT] lub używając przycisku 
8.
Przejdź do następnego Tracku 01 - użyj w tym celu [TAB].
9.
Wybierz werbel - Snare02.wav, wpisz go co osiem linii, ale zaczynając od
linii o numerze 04. Ponownie użyj klawisza Q (pojedyncze sample z reguły są tak
jak w tym przypadku przypisane do dźwięku C). Zapis powinien znaleźć się w liniach
04, 12, 20, 28 itd.
10.
Gdy odsłuchasz teraz całość, usłyszysz grające jednocześnie stopę i werbel.
11.
Przejdź do Tracku 02
12.
Wybierz hi-hat - Cls hihat01.wav, po czym wpisz go co cztery linie
począwszy od linii 02. (linie 02, 06, 10, 14 itd.)
13.
Wyłącz tryb edycji [SPACJA].
Zapis powinien
wyglądać tak:

Otrzymałeś
bardzo prosty rytm. Posłuchaj. Prawda, że nie jest to trudne? Teraz przejdź za
pomocą [TAB] do kolejnego pustego tracku i ułóż partię basu. Wybierz Bass02.wav
z listy. Gdy tryb edycji jest wyłączony możesz odtwarzać twój pattern i
jednocześnie grać używając klawiatury nie zapisując jeszcze niczego w ścieżce.
14.
Gdy już masz zapis w kanałach, ustal tempo - BPM, czyli liczbę uderzeń na
minutę i LPB, czyli ilość linii przypadających na jedno uderzenie. LPB domyślnie
ustawione jest na 4 i na początek radzę tak zostawić.
15.
Ten krótki fragment utworu, który zrobiłeś to pattern o numerze 00.
Tak wygląda Menedżer
Patternów znajdujący się w lewym górnym rogu ekranu

Jego
długość - czyli ilość linii ustalasz w okienku "Lng". Jeśli tracków,
czyli ścieżek masz za mało, zmień wartość w "Tracks" na większą.

Jeśli
chcesz utworzyć kolejny pattern, użyj przycisku
w Menedżerze Patternów.

16.
W Menedżerze Patternów możesz określić, w jakiej kolejności oraz ile razy będą
odgrywane w module poszczególne patterny. Pierwsza kolumna pokazuje indeksy 00
= pierwszy pattern, 01 = drugi pattern, itd. By
zaznaczyć dany pattern klikasz właśnie na nie. Druga kolumna to nazwy i numery
patternów.
- Kopiuje aktualnie
zaznaczony pattern i wstawia go jako nowy, z nowym numerem, przed
aktualnym patternem (sekwencja w wyciszonych trackach nie zostanie skopiowana)
- Dodaje nowy, pusty pattern za
aktualnie zaznaczonym
- Kopiuje aktualnie
zaznaczony pattern i wstawia go jako nowy, z nowym numerem,
za aktualnym patternem.
- Wstawia aktualny pattern jeszcze raz
- Kasuje wybrane patterny, zaznacz jeden
pattern klikając na jego indeks (pierwsza kolumna) lub zaznacz kilka patternów klikając
na nie myszą z wciśniętym przyciskiem CTRL.
By zmienić numer patternu
w aktualnej pozycji użyj przycisków ze strzałkami. Pierwsze są dla
standardowych patternów, a drugie (te wygaszone) dla patternów perkusyjnych,
(kiedy te są aktywne) Kolejność patternów na liście możesz zmieniać również po
prostu przeciągając je myszą.
Jeśli
chcesz, by układ utworu był taki, że jako pierwszy odgrywany jest dwukrotnie
pattern nr 02, a potem raz pattern nr 01 i dwa razy pattern 00 musisz w okienku
Menedżera zrobić taki zapis:

17.
By odsłuchać cały utwór, a nie tylko edytowany pattern używaj przycisku
, bądź
[prawy ALT]. Aby moduł odtwarzany był od początku, musisz zaznaczyć w
Menedżerze Patternów pattern 00.
18.
Z instrumentów VSTi korzystasz analogicznie jak z sampli. Aby wczytać którąś z
dostarczonych z MadTrackerem wtyczek, przejdź do listy pluginów za pomocą
przycisku
umieszczonego pod listą
instrumentów.
Z
lokalizacji C:\Program Files\MadTracker\Samples\VST wybierz plugin SUPERWAVEP8.dll.
Nazwa wtyczki pojawi się na liście pluginów VST.

Aby
wybrać interesującą cię barwę instrumentu, dwukrotnie kliknij na jego nazwę
otwierając właściwości wtyczki. Wybierz równierz track, z którym będzie
powiązany instrument VSTi.

Zamknij
okno Superwave. Wróć do listy instrumentów za pomocą przycisku
pod listą wtyczek.
Znajdziesz na niej nowy instrument o nazwie SUPERWAVE P8.

Parę słów na koniec
1.
Jeśli sample będą wymagać dostrojenia, przejdź do "Sample Tab"- za
pomocą ikonki
pod listą instrumentów -
tu możesz przestrajać sampla o całe półtony lub oktawy.
Dokładniejsze
strojenie ("pitch") znajdziesz w "Oknie Instrumentu" -
otworzysz je podwójnie klikając na wybrany na liście instrument.
2.
Na poszczególne tracki możesz nakładać działające w czasie rzeczywistym
"Track Effects" takie jak delay, stereo
delay, filter, flange, analog filter, distortion oraz reverb
3. Za równo na poszczególne kanały jak i na master możesz nakładać
efekty VST w postaci wtyczek
4.
Barwę każdego z kanałów możesz regulować za pomocą wbudowanego equalizera.
5.
Proporcje głośności pomiędzy poszczególnymi kanałami ustalisz w mikserze.
6.
Zmianę wartości parametrów wbudowanych efektów, filtrów, pluginów VST i
głośności podczas odtwarzania utworu możesz kontrolować za pomocą automatyki.
Więcej
dowiesz się ze szczegółowej instrukcji do MadTrackera mojego autorstwa.
Powodzenia
kontakt:
x_name@poczta.onet.pl
moja
strona:
http://xnme.untergrund.net