
Instruments Window - Okno
Instrumentów
General Tab - Zakładka główna

Fadeout - Szybkość wybrzmienia instrumentu (wartości od 0 to
4096). Im wartość jest wyższa tym efekt fadeout jest szybszy, wybrzmienie jest krótsze.
Vib.
depth - Głębokość vibrato.
Vib.
rate - Szybkość vibrato (wartości 0-64).
Vib. sweep
- Wahania vibrato.
New Note Action (NNA)
Funkcja
określa zachowanie instrumentu podczas odgrywania kolejnej nuty.
Note cut - gdy kolejna
nuta wchodzi, poprzedzająca ją zostaje ucięta
Continue - gdy kolejna
nuta wchodzi, poprzedzająca ją nuta jest kontynuowana
Note off - poprzedzająca
nuta wybrzmiewa zgodnie z wartościami release obwiedni głośności na zakładce
Envelopes, czyli tak jak po zwolnieniu klawisza (key off). Obwiednia dla głośności
na zakładce Envelopes musi być aktywna (enabled)
Fadeout - poprzedzająca
nuta wybrzmiewa zgodnie z ustawioną wartością fadeout
Duplicate
Check Type (DCT)
Gdy
wchodzi nowa nuta funkcja ta sprawdza czy coś dubluje się w bieżącym tracku i w
zależności od tego podejmuje działanie.
Disabled - funkcja
nieaktywna
Note - sprawdza czy
wchodząca nuta jest taka sama
Sample - sprawdza czy
wchodząca nuta używa tego samego sampla
Instrument -sprawdza
czy wchodzi ten sam instrument
Duplicate
Check Action (DCA)
Funkcja
podejmuje działanie zgodne z ustawieniami DTC. Działania są takie same jak w
przypadku NNA.
Z
prawej strony okna znajduje się lista sampli przyporządkowanych do instrumentu.
Open - Wczytaj - załaduj sampla lub sample do instrumentu.
Save - Zapisz - zapisz aktualnie zaznaczonego na liście sampla.
Edit - Otwórz Okno sampli (edytuj sampla)
Delete - Kasuj - kasuj aktualnie zaznaczonego na liście sampla.
Add a
sample - Dodaj - pozwala wczytać do
instrumentu (przypisać do niego) jednego lub kilka sampli spośród załadowanych
już do programu.
Remove
sample - Usuń - usuwa sampla z listy
sampli.
Tools - Narzędzia
- Replace the sample - Zamień sampla z którymś z
załadowanych do programu
- Auto range - Automatycznie przypisuje wczytane do
instrumentu sample do odpowiadających im dźwięków na klawiaturze (zgodnie z
wysokością dźwięku sampla ustawioną w "Sample Tab")
- Apply volume to all - Możesz automatycznie zmienić
głośność wszystkich sampli w instrumencie na identyczną jak głośność aktualnie
wybranego sampla
- Apply pitch to all - Funkcja działa jak powyższa, dotyczy
strojenia - pitch
- Apply loop to all - Analogicznie, tyle, że z pętlą
Volume - Głośność aktualnego sampla.
Pitch - strojenie aktualnie wybranego sampla (dokładne - czyli w
obrębie jednego półtonu)
Klawiatura
pokazuje, które nuty są przypisane do aktualnie wybranego sampla (białe
klawisze). By przypisać nutę na klawiaturze do sampla kliknij na wybrany
klawisz lewym przyciskiem myszy...
Synthetizer Tab - filtr dla instrumentu

Enabled - Zaznacz by aktywować efekt
Hi-pass - Po zaznaczeniu tej opcji filtr działa jako filtr
górnoprzepustowy
Cutoff - Częstotliwość odcięcia - częstotliwości powyżej będą
obcięte
Resonance - Rezonans - im wyższa wartość tym ostrzejszy dźwięk
Attack - Faza zadziałania filtru - im wyższa wartość tym miększe
zejście dźwięku
Decay - Faza wydźwięku filtru, wysoka wartość prowadzi do
miękkiego zejścia dźwięku.
Z
prawej strony znajdują się opcje MIDI i VST.
Device - wybór przypisanej do instrumentu wtyczki VST, aby
przyporządkować plugin nowemu instrumentowi należy zaznaczyć "Enabled"
Channel - kanał MIDI wykorzystywany przez wtyczkę
Volume
- głośność
Transp
- Transpozycja - zmienia strój instrumentu
VST o daną ilość półtonów
Fine - dokładne strojenie
Właściwości
- otwiera okno VST
Envelopes Tab - obwiednie dla instrumentu

Możliwość
modyfikowania pewnych parametrów instrumentu za pomocą obwiedni (wykresów).
Vol. - Głośność
Pan. - Panning
Filter - Filtr - obwiednia dla filtra z zakładki "Synthetizer"
Enabled - zaznacz by aktywować obwiednię.
Sustain - zaznacz pozycję (punkt na wykresie), której wartość nie
zostanie przekroczona przez wybrzmiewający dźwięk.
Loop - możliwość zapętlenia obwiedni
Options - Opcje
- Load - Wczytaj obwiednię
- Save - Zapisz
- Copy - Kopiuj
- Paste - Wklej
- Scale - Przeskalowanie obwiedni, wybierz, następnie zmień
kształt ramki, która się pojawiła, przeciągając jej brzeg myszą, by zatwierdzić
kliknij dwukrotnie na wykres lewym przyciskiem myszy.
By
dodać punkt do wykresu kliknij prawym przyciskiem myszy w miejscu, gdzie chcesz
go postawić, teraz przeciągnij go w wybrane miejsce trzymając lewy przycisk. By
skasować punkt kliknij na nim lewym przyciskiem i nie puszczając wciśnij prawy,
lub wciśnij oba na raz.
Narysowana
obwiednia jest wykresem przebiegu danego parametru instrumentu, a jego wartość
w danym punkcie wykresu (pod kursorem) jest wyświetlana w prawym dolnym rogu
okna instrumentów.
Jeśli
dla głośności narysujesz wykres, którego wartości będą narastać, podczas
wybrzmiewania instrumentu wzrastać będzie jego głośność.
Na
wykresie panningu (balansu) widoczna jest pozioma linia - środek. Punkty
powyżej linii to pozycja na lewo, pod nią na prawo.
Obwiednia amplitudy dźwięku ADSR

Element
ten określa natężenie dźwięku (głośność) w zależności od czasu, jaki upłynął od
rozpoczęcia jego odtwarzania.
Attack - Narastanie - wzrost głośności dźwięku do momentu osiągnięcia
maksymalnej wartości w początkowej fazie odtwarzania.
Decay - Opadanie - opadanie głośności z poziomu maksymalnego do
wartości, w jakiej zaczyna się jego wybrzmiewanie (w sensie obwiedni dźwięku),
czyli Sustain
Sustain - Poziom stanu ustalonego - głośność wybrzmiewania dźwięku
w sensie podtrzymania głośności pomiędzy fazami Decay, a Release
Release - Wybrzmiewanie - opadanie głośności dźwięku w końcowej
fazie odtwarzania nuty (po zwolnieniu klawisza - key off)
Tworzenie instrumentów z kilku sampli
1 Przejdź do Listy instrumentów (Instrument Tab). Utwórz nowy
"pusty" instrument używając ikony "Nowy" spod okienka listy
instrumentów.
2 Kliknij na "New Instrument" prawym klawiszem
myszy i z rozwiniętego menu wybierz "Load sample(s)..." - wybierz i
wczytaj sample.
3 Kliknij na instrumencie dwukrotnie lewym przyciskiem myszy,
aby otworzyć "Okno Instrumentów". Przejdź na zakładkę
"General". Wczytane sample znajdują się na liście sampli.
4 Klawiatura pokazuje, które nuty są przypisane do aktualnie
wybranego sampla - podświetlone na biało. By przypisać nutę na klawiaturze do
sampla zaznacz go na liście, a następnie kliknij na wybrany klawisz lewym
przyciskiem myszy... (Możesz też użyć "Auto Range", ale musisz mieć
wcześniej wszystkie sample odpowiednio zestrojone i nazwane).
5 Aby dostroić sampla pod odpowiednią wysokość dźwięku
zaznacz go na liście, a następnie otwórz Właściwości sampla (Sample Tab). Za
pomocą strzałek po prawej stronie okienka "Note" możesz przestrajać
sampla - pierwsza kolumna: półtony, druga: oktawy.
Dokładne
strojenie - "pitch" znajduje się w "Oknie instrumentu"
Samples Window - Okno
Sampli
Dostępne
są tutaj proste narzędzia do obróbki sampli.

16
bit - Rozdzielczość sampla 16/8 bit
Stereo
Frequency - Częstotliwość sampla
Loop -
Pętla
- No loop
- Forward
- Pingpong
Load - Otwórz
Save - Zapisz
Record - Nagrywaj - otwiera Recorder
Cut - Wytnij
Copy - Kopiuj
Paste - Wklej
Zoom In - Powiększ widok
Zoom Out- Pomniejsz widok
Zoom 1:1 - Powiększenie, widok sampla w skali 1:1
Zoom
Selection - Powiększ zaznaczony fragment
See
Everything - Pokaż całego sampla
Modify - Modyfikacja
- Normalize - Normalizacja - Wzmocnienie sygnału do pełnego
wysterowania
- Reverse - Odwraca sampla - będzie on odgrywany od tyłu
- Fade In - Ścisza początek sampla powodując łagodne jego
"wejście"
- Fade Out - Ścisza koniec sampla powodując łagodne jego
wybrzmienie
- Resample - Resampling
- Delay - Opóźnienie - działa na próbkach stereo poprzez
przesunięcie jednego z kanałów.
kontakt:
x_name@poczta.onet.pl
moja
strona:
http://xnme.untergrund.net
|