Main Menu
» General » ModFM
Recently updated topics
Recent comments
Oneliner
Maniac
wrzuce ponownie
[26.04.2025 20:54]
Maniac
Ok, przyszedł ale ja rzadko sprawdzam pocztę
[26.04.2025 20:54]
AceMan
Nie przyszedł email? Plik się nie dosłał, wrzuć jeszcze raz
[25.04.2025 10:42]
Maniac
AceMan uploadowałem jeszcze FBY "Pinked", gdzieś go zgubiłeś ;)
[22.04.2025 19:32]
muflonpl
pomyśleć że si tu zarejestrowałem 20 lat temu xD
[16.03.2025 23:00]
muflonpl
hello sukinsysny
[16.03.2025 22:59]
Maniac
a nie Barry Leitch ;)
[04.02.2025 15:49]
Maniac
Baz "Alicia" to Blair Zuppicich
[04.02.2025 15:48]
AceMan
Trzeba zezwolić na odtwarzanie dźwięku i "niebezpieczne połączenia" dla serwisu w ustawieniach :)
[02.12.2024 15:25]
Kilos
Player niestety nie hula u mnie na Chromie.
[08.11.2024 18:42]
muflonpl
Ciesze się że nadal działa stronka
[01.11.2024 21:07]
muflonpl
byłem*
[01.11.2024 21:07]
muflonpl
o dawno tu btlem
[01.11.2024 21:07]
lis6502
"preview"ajka wyrzuca randowy http 500, przepraszam za robienie śmietnika ;p
[18.09.2024 22:28]
lis6502
chalo, "preview
[18.09.2024 22:27]
rafamiga
Halo?
[07.07.2024 14:48]
Maniac
1
[17.01.2024 20:14]
Maniac
Fasttracker ;)
[17.01.2024 20:14]
Maniac
Rage "Amiga" = Fastracker .mod
[17.01.2024 20:13]
AceMan
O, no to trochę zeszło
[28.12.2023 13:57]
» History
MadTracker 2.5: Instruments Window & Samples Window


 

Instruments Window - Okno Instrumentów

 

General Tab - Zakładka główna

Fadeout - Szybkość wybrzmienia instrumentu (wartości od 0 to 4096). Im wartość jest wyższa tym efekt fadeout jest szybszy, wybrzmienie jest krótsze.

Vib. depth - Głębokość vibrato.

Vib. rate - Szybkość vibrato (wartości 0-64).

Vib. sweep - Wahania vibrato.

 

New Note Action (NNA)

Funkcja określa zachowanie instrumentu podczas odgrywania kolejnej nuty.

Note cut - gdy kolejna nuta wchodzi, poprzedzająca ją zostaje ucięta

Continue - gdy kolejna nuta wchodzi, poprzedzająca ją nuta jest kontynuowana

Note off - poprzedzająca nuta wybrzmiewa zgodnie z wartościami release obwiedni głośności na zakładce Envelopes, czyli tak jak po zwolnieniu klawisza (key off). Obwiednia dla głośności na zakładce Envelopes musi być aktywna (enabled)

Fadeout - poprzedzająca nuta wybrzmiewa zgodnie z ustawioną wartością fadeout

Duplicate Check Type (DCT)

Gdy wchodzi nowa nuta funkcja ta sprawdza czy coś dubluje się w bieżącym tracku i w zależności od tego podejmuje działanie.

 

Disabled - funkcja nieaktywna

Note - sprawdza czy wchodząca nuta jest taka sama

Sample - sprawdza czy wchodząca nuta używa tego samego sampla

Instrument -sprawdza czy wchodzi ten sam instrument

Duplicate Check Action (DCA)

Funkcja podejmuje działanie zgodne z ustawieniami DTC. Działania są takie same jak w przypadku NNA.

Z prawej strony okna znajduje się lista sampli przyporządkowanych do instrumentu.

 Open - Wczytaj - załaduj sampla lub sample do instrumentu.

 Save - Zapisz - zapisz aktualnie zaznaczonego na liście sampla.

 Edit - Otwórz Okno sampli (edytuj sampla)

 Delete - Kasuj - kasuj aktualnie zaznaczonego na liście sampla.

 Add a sample - Dodaj - pozwala wczytać do instrumentu (przypisać do niego) jednego lub kilka sampli spośród załadowanych już do programu.

 Remove sample - Usuń - usuwa sampla z listy sampli.

 Tools - Narzędzia

- Replace the sample - Zamień sampla z którymś z załadowanych do programu

- Auto range - Automatycznie przypisuje wczytane do instrumentu sample do odpowiadających im dźwięków na klawiaturze (zgodnie z wysokością dźwięku sampla ustawioną w "Sample Tab")

- Apply volume to all - Możesz automatycznie zmienić głośność wszystkich sampli w instrumencie na identyczną jak głośność aktualnie wybranego sampla

- Apply pitch to all - Funkcja działa jak powyższa, dotyczy strojenia - pitch

- Apply loop to all - Analogicznie, tyle, że z pętlą

Volume - Głośność aktualnego sampla.

Pitch - strojenie aktualnie wybranego sampla (dokładne - czyli w obrębie jednego półtonu)

Klawiatura pokazuje, które nuty są przypisane do aktualnie wybranego sampla (białe klawisze). By przypisać nutę na klawiaturze do sampla kliknij na wybrany klawisz lewym przyciskiem myszy...


Synthetizer Tab - filtr dla instrumentu

Enabled - Zaznacz by aktywować efekt

Hi-pass - Po zaznaczeniu tej opcji filtr działa jako filtr górnoprzepustowy

 

Cutoff - Częstotliwość odcięcia - częstotliwości powyżej będą obcięte

Resonance - Rezonans - im wyższa wartość tym ostrzejszy dźwięk

Attack - Faza zadziałania filtru - im wyższa wartość tym miększe zejście dźwięku

Decay - Faza wydźwięku filtru, wysoka wartość prowadzi do miękkiego zejścia dźwięku.

Z prawej strony znajdują się opcje MIDI i VST.

Device - wybór przypisanej do instrumentu wtyczki VST, aby przyporządkować plugin nowemu instrumentowi należy zaznaczyć "Enabled"

Channel - kanał MIDI wykorzystywany przez wtyczkę

Volume - głośność

Transp - Transpozycja - zmienia strój instrumentu VST o daną ilość półtonów

Fine - dokładne strojenie

 Właściwości - otwiera okno VST


Envelopes Tab - obwiednie dla instrumentu

Możliwość modyfikowania pewnych parametrów instrumentu za pomocą obwiedni (wykresów).

Vol. - Głośność

Pan. - Panning

Filter - Filtr - obwiednia dla filtra z zakładki "Synthetizer"

Enabled - zaznacz by aktywować obwiednię.

Sustain - zaznacz pozycję (punkt na wykresie), której wartość nie zostanie przekroczona przez wybrzmiewający dźwięk.

Loop - możliwość zapętlenia obwiedni

Options - Opcje

- Load - Wczytaj obwiednię

- Save - Zapisz

- Copy - Kopiuj

- Paste - Wklej

- Scale - Przeskalowanie obwiedni, wybierz, następnie zmień kształt ramki, która się pojawiła, przeciągając jej brzeg myszą, by zatwierdzić kliknij dwukrotnie na wykres lewym przyciskiem myszy.

By dodać punkt do wykresu kliknij prawym przyciskiem myszy w miejscu, gdzie chcesz go postawić, teraz przeciągnij go w wybrane miejsce trzymając lewy przycisk. By skasować punkt kliknij na nim lewym przyciskiem i nie puszczając wciśnij prawy, lub wciśnij oba na raz.

Narysowana obwiednia jest wykresem przebiegu danego parametru instrumentu, a jego wartość w danym punkcie wykresu (pod kursorem) jest wyświetlana w prawym dolnym rogu okna instrumentów.

Jeśli dla głośności narysujesz wykres, którego wartości będą narastać, podczas wybrzmiewania instrumentu wzrastać będzie jego głośność.

Na wykresie panningu (balansu) widoczna jest pozioma linia - środek. Punkty powyżej linii to pozycja na lewo, pod nią na prawo.


Obwiednia amplitudy dźwięku ADSR

 

Element ten określa natężenie dźwięku (głośność) w zależności od czasu, jaki upłynął od rozpoczęcia jego odtwarzania.

Attack - Narastanie - wzrost głośności dźwięku do momentu osiągnięcia maksymalnej wartości w początkowej fazie odtwarzania.

Decay - Opadanie - opadanie głośności z poziomu maksymalnego do wartości, w jakiej zaczyna się jego wybrzmiewanie (w sensie obwiedni dźwięku), czyli Sustain

Sustain - Poziom stanu ustalonego - głośność wybrzmiewania dźwięku w sensie podtrzymania głośności pomiędzy fazami Decay, a Release

Release - Wybrzmiewanie - opadanie głośności dźwięku w końcowej fazie odtwarzania nuty (po zwolnieniu klawisza - key off)

Tworzenie instrumentów z kilku sampli

1 Przejdź do Listy instrumentów (Instrument Tab). Utwórz nowy "pusty" instrument używając ikony "Nowy" spod okienka listy instrumentów.

2 Kliknij na "New Instrument" prawym klawiszem myszy i z rozwiniętego menu wybierz "Load sample(s)..." - wybierz i wczytaj sample.

3 Kliknij na instrumencie dwukrotnie lewym przyciskiem myszy, aby otworzyć "Okno Instrumentów". Przejdź na zakładkę "General". Wczytane sample znajdują się na liście sampli.

4 Klawiatura pokazuje, które nuty są przypisane do aktualnie wybranego sampla - podświetlone na biało. By przypisać nutę na klawiaturze do sampla zaznacz go na liście, a następnie kliknij na wybrany klawisz lewym przyciskiem myszy... (Możesz też użyć "Auto Range", ale musisz mieć wcześniej wszystkie sample odpowiednio zestrojone i nazwane).

5 Aby dostroić sampla pod odpowiednią wysokość dźwięku zaznacz go na liście, a następnie otwórz Właściwości sampla (Sample Tab). Za pomocą strzałek po prawej stronie okienka "Note" możesz przestrajać sampla - pierwsza kolumna: półtony, druga: oktawy.

Dokładne strojenie - "pitch" znajduje się w "Oknie instrumentu"


Samples Window - Okno Sampli

 

Dostępne są tutaj proste narzędzia do obróbki sampli.

 

16 bit - Rozdzielczość sampla 16/8 bit

Stereo

Frequency - Częstotliwość sampla

Loop - Pętla

- No loop

- Forward

- Pingpong

 

 Load - Otwórz

 Save - Zapisz

 Record - Nagrywaj - otwiera Recorder

 Cut - Wytnij

 Copy - Kopiuj

 Paste - Wklej

 Zoom In - Powiększ widok

 Zoom Out- Pomniejsz widok

 Zoom 1:1 - Powiększenie, widok sampla w skali 1:1

 Zoom Selection - Powiększ zaznaczony fragment

 See Everything - Pokaż całego sampla

 Modify - Modyfikacja

- Normalize - Normalizacja - Wzmocnienie sygnału do pełnego wysterowania

- Reverse - Odwraca sampla - będzie on odgrywany od tyłu

- Fade In - Ścisza początek sampla powodując łagodne jego "wejście"

- Fade Out - Ścisza koniec sampla powodując łagodne jego wybrzmienie

- Resample - Resampling

- Delay - Opóźnienie - działa na próbkach stereo poprzez przesunięcie jednego z kanałów.

kontakt:

x_name@poczta.onet.pl

moja strona:

http://xnme.untergrund.net

Log in

LOGIN:


PASSWORD:


Remember for 1 year

Logged users
Quick Search
 
TOP 10
Top Downloads
Recently Rated
pator rated Jungle
pator rated The Final Boss
pator rated Lupus Reditus
pator rated Notes!
pator rated Break Out
pator rated Skywards
pator rated Crystal Oscillator
SuperNoise rated Dawn Mosaic
Maniac rated Genetic MUd
Filippp (Urbanoiz) rated Crystal Oscillator
Recently added links
[ Rainkissed Memory ]
YouTube
[ OPM - We come in peace ]
Track @ Soundcloud
[ Bizarre Compression ]
Code of the algorithm
[ Celtic waves... ]
Original tune
[ Czaroziele ]
YouTube
[ Razzberry Cupcake ]
YouTube
[ New Mecca ]
YouTube
Stats
Modules:9260
Users:831
Downloads:6947285
Votes:53509
Comments:13438
Topics:322
Posts:4983
Articles:41
Fanpage
ModFM