
Track Effects Window - Okno Efektów

W
okienku "track" wybierz numer tracku, na który chcesz nałożyć efekt,
a następnie wybierz efekt. Dostępne
efekty to: Delay, Stereo Delay, Filter, Analog Filter, Flange, Distortion i
Reverb. Możesz je modyfikować za pomocą
suwaków. Jest z tego okna dostępna również funkcja Automation. By zdeaktywować
efekt odznacz "Effect enabled".
Na
jeden track możesz nałożyć jeden efekt. By nałożyć więcej niż jeden musisz
zmiksować ze sobą dwa lub więcej tracków - patrz Mikser.
00
No effect - Efekt wyłączony
01
Delay - Opóźnienie
1 Delay
value - wartość opóźnienia w tickach (0 do 128 ticków)
2 Depth
- głębokość(0 do127)
3
Feedback - sprzężenie (0 do 127)
02
Stereo Delay
1 Delay
value - wartość opóźnienia w tickach (0 do 128 ticków)
2 Depth
- głębokość (0 do127)
3
Feedback - sprzężenie (0 do 127)
4 LFO
(Low Frequrency Oscilator) waveform - typ generatora niskiej częstotliwości
0 = sine - sinus
5 LFO
period - czas na jeden przebieg LFO (16 do 1024 ticków)
6 LFO
amplitude - amplituda (wychylenie) (0 do 127)
03
Filter - Filtr
1
Filter type - typ filtra
0 = low-pass - dolnoprzepustowy
1 = high-pass - górnoprzepustowy
2 = band-pass - pasmowoprzepustowy
3 = notch - karbowy
4 = bi-notch - dwukarbowy
5 = peak - szczytowy
6 = bi-peak - dwuszczytowy
7 = phaser - fazowy
2
Cutoff frequency - częstotliwość odcięcia (0 do 22050 Hz)
3
Resonance - rezonans (0 do 128)
4 Width
- szerokość filtra dwukarbowego i dwuszczytowego (0 do 22050 Hz)
04
Flange - Flanger
4 LFO
waveform - typ
0 = sine
5 LFO
period - czas na jeden przebieg (16 do 1024 ticków)
6 LFO
amplitude - amplituda (0 do 127)
05
Analog Filter - Filtr analogowy
2
Cutoff frequency - częstotliwość odcięcia (0 do 11000 Hz)
3
Resonance - rezonans (0 do 128)
4 LFO
waveform - typ generatora niskiej częstotliwości
0 = sine
5 LFO
period - czas na jeden przebieg LFO (2 do 1024 ticków)
6 LFO
amplitude - amplituda (0 do 127)
06
Distortion - Zniekształcenie
1 Level
- intensywność (-60 do 24 dB)
2
Thresold - próg zniekształcenia (-60 do 0 dB)
3
Curvature - krzywa zniekształcenia (0 do 128)
102 mpReverb
1 mpReverb gain
2 mpReverb Pre-Delay
3 mpReverb Low-Cut
4 mpReverb Time
103 mpReverb 2
1 mpReverb gain
2 mpReverb Pre-Delay
3 mpReverb Low-Cut
4 mpReverb Time
5 mpReverb Width
6 mpReverb Pan
7 mpReverb LowGain
8 mpReverb Color
Automation Window - Okno
Automatyki

Automatyka
pozwala na kontrolę głośności oraz parametrów instrumentów z zakładki
"Synthtesizer", parametrów efektów nałożonych na tracki oraz efektów
i instrumentów VSTi. czyli zautomatyzowanie ich zmian w czasie odgrywania
patternu za pomocą obwiedni, czyli wykresów przebiegu danego parametru
(envelope).
Wybierz
na liście patternów w "Pattern Manager" pattern, który chcesz zautomatyzować.
Otwórz Okno automatyki i wybierz z listy po lewej stronie nazwę tracku. Po
kliknięciu na nazwę kanału rozwija się lista parametrów możliwych do
zautomatyzowania. Na początku są to: Volume - głośność kanału oraz Instrument
Cutoff, Instrument Resonance, Instrument Attack i Instrument Decay czyli
parametry z zakładki "Synthtesizer" z "Okna Instrumentu".
Na liście tej znajdują się również nazwy załadowanych do utworu wtyczek VST.
Dla
każdego z parametrów możesz narysować obwiednię obrazującą to jak będzie się on
zmieniał podczas odgrywania patternu. Wybierz z listy dowolny parametr i w
oknie z prawej strony narysuj obwiednię, analogicznie jak na zakładce
"Envelopes" w Oknie Instrumentów stawiając w nim punkty za pomocą
kliknięć myszy. Pionowe linie w okienku odpowiadają liniom w tracku. Pod
okienkiem obwiedni wyświetla się wartość parametru oraz numer linii.
Envelope
Load - Wczytaj
Save - Zapisz
Cut - Wytnij
Copy - Kopiuj
Paste - Wklej
Delete - Kasuj wykres
Scale - Skalowanie
wykresu (analogicznie jak w Oknie instrumentu)
Make flat - Spłaszcza
wykres
Start with previous
value - Ustawia pierwszy punkt obwiedni zgodnie z jej ostatnią wartością w
poprzednim patternie
Presets - Gotowe
wykresy
Automatyzowanie Track Effects i Volume
Jeśli
na track nałożony jest jakiś Track Effect to, aby go zautomatyzować należy wybrać
jego nazwę z rozwijanej listy na dole okna automatyki, na liście z lewej strony
pojawią się wtedy również nazwy jego parametrów.
W
przypadku głośności i Track Effects wartości parametrów nie będą wracały do początkowych,
gdy wejdzie nowy pattern bez automatyki, track będzie odgrywany dalej wg
ostatniej odczytanej przez program wartości wykresu obwiedni zautomatyzowanego
tracku, więc następny pattern także musimy zautomatyzować ustawiając obwiednią
początkowe wartości parametrów.
Możemy
też po prostu wyłączyć efekt w kolejnym patternie za pomocą komendy wpisywanej
do tracku - F0 0000 (no effect)
By zdeaktywować
automatykę dla Track Effect'u wykasuj wykresy obwiedni i w oknie automatyki ustaw
"No Effect". Gdy zdecydowałeś zmienić efekt nałożony na kanał, już po
zastosowaniu automatyki, powinieneś najpierw skasować stare obwiednie, a
następnie zmienić nazwę efektu w oknie automatyki na nową.
Przy
automatyzowaniu filtrów, czyli przede wszystkim, zmianie barwy instrumentu(ów)
podczas odgrywania nut, ważne jest to, aby wiedzieć, jakie ustawienia
parametrów filtra nie zmieniają barwy instrumentu, możemy wtedy traktować je
jako początkowe i wiemy jak wrócić do pierwotnego brzmienia. Automatyzować będziemy
parametry Cutoff - częstotliwość odcięcia oraz Resonance - rezonans. Wśród
Track Effects znajdują się dwa filtry: Filter i Analog Filter.
Ustawienia
początkowe efektu Filter (niezmieniające brzmienia instrumentu)
Filter - Low-pass
Cutoff - ustaw na maksimum (22050)
Filter - Hi-pass
Cutoff - ustaw na
minimum (0)
Ustawienia
początkowe efektu Analog Filter
Cutoff - ustaw na
połowę skali (5500)
Resonance - na minimum
(0)
Automatyzowanie Filtra instrumentu
Automatyka
Filtra instrumentu (z Okna instrumentów) działa nieco inaczej niż jest w
przypadku Track Effects. Gdy w trakcie odgrywania utworu po automatyzowanym
patternie nastąpi pattern, w którym automatyka nie jest aktywna, ustawienia
filtrów wracają do początkowych, określonych w oknie Instruments. Wystarczy je prawidłowo
ustawić.
Przejdź
do okna Instruments i na zakładkę Synthesizer. Aktywuj Filter
zaznaczając Enabled. Aby uzyskać barwę zbliżoną do oryginalnej ustaw:
Cutoff na maksimum
(11000)
Reso na minimum (0)
Przejdź
do zakładki Envelopes > Filter i w okienku obwiedni postaw prawym
przyciskiem myszy punkt, przesuwając go w górę bądź w dół wyreguluj barwę
instrumentu.
Jeśli
na zakładce Synthesizer zaznaczysz Hi-Pass, filtr będzie działał jako
filtr górnoprzepustowy, a wtedy należy ustawić:
Cutoff na minimum
(100)
Reso na maksimum (128)
Są to
nasze wartości początkowe parametrów. Teraz w wybranym patternie na track,
którego używa tak skonfigurowany instrument, możemy nałożyć automatykę.
kontakt:
x_name@poczta.onet.pl
moja
strona:
http://xnme.untergrund.net
|