Main Menu
» General » ModFM
Recently updated topics
Recent comments
Oneliner
Maniac
wrzuce ponownie
[26.04.2025 20:54]
Maniac
Ok, przyszedł ale ja rzadko sprawdzam pocztę
[26.04.2025 20:54]
AceMan
Nie przyszedł email? Plik się nie dosłał, wrzuć jeszcze raz
[25.04.2025 10:42]
Maniac
AceMan uploadowałem jeszcze FBY "Pinked", gdzieś go zgubiłeś ;)
[22.04.2025 19:32]
muflonpl
pomyśleć że si tu zarejestrowałem 20 lat temu xD
[16.03.2025 23:00]
muflonpl
hello sukinsysny
[16.03.2025 22:59]
Maniac
a nie Barry Leitch ;)
[04.02.2025 15:49]
Maniac
Baz "Alicia" to Blair Zuppicich
[04.02.2025 15:48]
AceMan
Trzeba zezwolić na odtwarzanie dźwięku i "niebezpieczne połączenia" dla serwisu w ustawieniach :)
[02.12.2024 15:25]
Kilos
Player niestety nie hula u mnie na Chromie.
[08.11.2024 18:42]
muflonpl
Ciesze się że nadal działa stronka
[01.11.2024 21:07]
muflonpl
byłem*
[01.11.2024 21:07]
muflonpl
o dawno tu btlem
[01.11.2024 21:07]
lis6502
"preview"ajka wyrzuca randowy http 500, przepraszam za robienie śmietnika ;p
[18.09.2024 22:28]
lis6502
chalo, "preview
[18.09.2024 22:27]
rafamiga
Halo?
[07.07.2024 14:48]
Maniac
1
[17.01.2024 20:14]
Maniac
Fasttracker ;)
[17.01.2024 20:14]
Maniac
Rage "Amiga" = Fastracker .mod
[17.01.2024 20:13]
AceMan
O, no to trochę zeszło
[28.12.2023 13:57]
» History
MadTracker 2.5: Efekty + Klawiszologia


Efekty

(komendy wpisywane w kolumny tracków)

Dzięki nim swój utwór możesz uczynić ciekawszym stosując np. płynne przejścia między kolejnymi dźwiękami (efekt glissando) zmieniając tempo (set tempo), czy odwracając sample (reverse).

MadTracker pozwala także na stosowanie efektów FastTrackera oraz Impulse Trackera.

Efekty wpisuje się w 5 oraz 6 kolumnę tracku. W kolumnie 5 - numer efektu, w kolumnie 6 - jego parametr w heksach.

W systemie dziesiętnym (czyli używanym powszechnie przez nas) mamy 10 cyfr - 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. W systemie szesnastkowym (inaczej heksadecymalnym) mamy 16 cyfr - 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F (A zastępuje 10, B-11, C-12, D-13, E-14, F-15) czyli po kolei idzie to tak: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 1A, 1B, 1C, 1D, 1E, 1F, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 2A... itd... Największa dwucyfrowa liczba w heksach to FF - czyli 255.

Szesnastkowo

F

20

40

80

FF

Dziesiętnie

15

32

64

128

255

Do przeliczania liczb dziesiętnych na heksy i na odwrót doskonale nadaje się windowsowy kalkulator.

Informacje o efektach są aktualizowane x razy na linię, gdzie x to liczba ticków pomiędzy liniami - ticks per line - Ilość ticków ustawisz w "Module Parameters". W trybie FastTrackera liczbę ticków określa "Speed".

Przykład:

Jeśli chcesz, by od danej linii (dajmy na to 04) w wybranym przez ciebie patternie zmieniło się tempo utworu - BPM, ilość linii przypadających na jedno uderzenie (LPB), lub też ticks użyj efektu 0F - Set tempo, LPB and ticks. Zmieni on ich wartości podane w "Module Parameters". dla całego modułu na wartości określone przez ciebie parametrem.

Efekt ogólnie zapisany jest w postaci: 0F XXYZ

0F - numer efektu

XXYZ - parametr

gdzie:

X - to wartość BPM - (w przykładzie 80 - zapisane w heksach - czyli tempo 128)

Y - LPB - (ustawiliśmy na 4)

Z - ticks - (8)

Tak wygląda zapis tego efektu w komórce tracku (-F 8048) - (UWAGA - przy wyłączonej funkcji "show zeros" - patrz Konfiguracja->Display Tab). Wartości zerowych nie musimy wpisywać (z resztą MT2 ich nie przyjmuje) stad znak "-" zamiast 0 w numerze efektu (0F)

00 XXYY - FastTracker effect - efekt FastTrackera

X - numer efektu FastTrackera

Y - parametr efektu FastTrackera

By wpisać np. efekt portamento up (1XX) z parametrem 03 (103) zapis powinien wyglądać tak (-0 -103)

01 XXYY - Portamento up - płynne zwiększanie wysokości dźwięku

X - szybkość (ilość półtonów na tick)

Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)

02 XXYY - Portamento down - płynne zmniejszanie wysokości dźwięku

X - szybkość (ilość półtonów na tick)

Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)

03 XXYY - Glissando - Płynne przejście od dźwięku już trwającego do dźwięku podanego w linii włączenia efektu

X - szybkość (ilość półtonów na tick)

Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)

04 XXYY - Vibrato - wibrowanie dźwięku przez zmianę wysokości tonu

X - szybkość

Y - głębokość

07 XXYY - Tremolo - wibrowanie głośności dźwięku

X - szybkość

Y - głębokość

08 XXYY - Set panning and polarity - ustawienia pannigu (balansu) oraz fazy

X - faza

0 = efekt wyłączony

1 = lewy kanał odwrócony

2 = prawy kanał odwrócony

3 = oba kanały odwrócone

Y - balans (01-FF)

00 = baz zmian

01 = najbardziej na lewo

80 = środek

FF = najbardziej na prawo

09 XXYY Set offset - przesuniecie - odgrywa sampla od określonego parametrem miejsca

X - Hi Offset - przesunięcie

Y - Offset (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.) - precyzyjne przesunięcie

0C XXYY - Set volume - ustawienie głośności

X - głośność (00-FF)

00 = cisza

40 = 50%

80 = 100%

FF = 200%

Y - dokładna regulacja głośności

0F XXYZ - Set tempo, LPB and ticks - ustawienie tempa - liczby uderzeń na minutę (BPM),

liczby linii na uderzenie (LPB) oraz liczby ticks na linie

X - tempo (BPM)

Y - LPB

Z - ticks

 

10 XXYY - Impulse Tracker effect - efekt Impulse Trackera

X - numer efektu Impulse Trackera

Y - parametr efektu Impulse Trackera

1D 00XY - Weird - dźwięk jest na przemian włączany i wyłączany w określonych parametrami odstępach czasu, komenda działa tak długo jak długo jej numer pojawia się w kolumnie efektów

X - dźwięk wyłączony przez x ticków

Y - dźwięk włączony przez y ticków

20 CCRR - Set cutoff + resonance

Ustawia wartości cutoff (należy ją wpisać w miejscu CC - wartość nie zostanie zmieniona, jeśli CC = zero) i resonance instrumentu (należy ją wpisać w miejscu RR - wartość nie zostanie zmieniona, jeśli RR = zero).

By efekt zadziałał aktywny instrument nie potrzebuje mieć zaktywowanego filtru.

21 AADD - Set attack + decay

Ustawia wartości attack (jeśli AA jest różne od zera to wartość attack'u wyniesie AA-1) i decay instrumentu (jeśli DD jest różne od zera to wartość decay wyniesie DD-1)

Aktualny instrument musi mieć aktywny filtr, by efekt zadziałał.

22 CRAD - Set cutoff + reso + attack + decay

Ustawia każdy z parametrów z zakładki "Synthetizer" dla aktualnego instrumentu. Daje taki sam efekt jak użycie 20 C0R0 i 21 A0D0 w tym samym czasie.  

 

24 0000 - Reverse - odwraca sampla

Odwraca sampla grając go "od tyłu" od aktualnego miejsca odtwarzania do początku lub od końca jeśli efekt wstawiony jest w tej samej linii co nuta.

80 XXYY - Set track volume - ustawia głośność dla tracku

X - głośność

Y - dokładna regulacja głośności

90 XXYY - Set sync. offset - przesuniecie - odgrywa sampla od określonego parametrem miejsca.

Jeśli sampel jest zsynchronizowany (funkcja "Synchronise" w "Sample Tab"):

X - Idź do uderzenia X

Y - Przesunięcie w uderzeniu (w Y/256: 0 = początek uderzenia; 80 = środek uderzenia; FF = blisko końca uderzenia)

W przeciwnym wypadku:

X - Podziel sampla na X części

Y - Idź do części Y

9D XXYY  - Set offset + delay - przesunięcie i jednoczesne opóźnienie

X - Przesunięcie (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.)

Y - Opóźnienie nuty o Y ticków

F0 XXXX - Set track effect - włącza efekt dla tracku ("track effect")

X - numer track effect'u

(patrz Track effects)

 

FX YYYY - Set track effect parameter - ustawienie parametru efektu dla tracku

X - parametr track effect'u (1-8)

Y - wartość parametru track effect'u   (patrz Track effects)

 

F9 00XX - Set track output - ustawia wyjście tracku

Ustawia numer tracku, z którym aktualny ma być zmiksowany (domyślnie każdy z tracków ma wyjście na master). Numer tego tracku musi być większy niż aktualnego. To samo (tyle że łatwiej:)) można robić za pomocą "Miksera". (patrz opis "Miksera")

X - Output track

0 = master

FF 0X0Y - Visual effect - efekt wizualny - zmiana wyglądu oscyloskopów podczas odgrywania modułu.

X - typ efektu

01 - zmiana logo

Y - rodzaj logo

00 - logo na jasnym tle

01 - logo na ciemnym tle

02 - master oscilloscope

03 - oscyloskopy dla tracków

02 - efekt zanikania

Y - włączenie/wyłączenie efektu

00 - efekt wyłączony

01 - efekt włączony

03 - Logo użytkownika - wyświetla obrazki zapisane z utworem na zakładce "Images" w oknie "Parameters"

Y - numer logo (0 dla cover, 1-F dla pictures)

Obrazek będzie zmniejszony do 256 x 96 pikseli.


Klawiszologia

Główny ekran

[Ctrl]+[N] Nowy moduł MadTrackera

[Ctrl]+[Sh]+[N] Nowy moduł FastTrackera

[Ctrl]+[O] Otwórz moduł

[Ctrl]+[S] Zapisz moduł

[Sh]+[Ctrl]+[S] Zapisz jako...

[Ctrl]+[E] Wave Export

[Ctrl]+[F] Konfiguracja

[Sh]+[F9] Pokaż listę instrumentów (Instrument Tab)

[Sh]+[F10] Pokaż Sample Tab

[Ctrl]+[F12] Włączony / wyłączony dźwięk

[Ctrl]+[Sh]+[F12] Włączone / wyłączone MIDI

[+] Wybierz następny instrument

[-] Wybierz poprzedni instrument

[Sh]+[+] Wybierz następnego sampla

[Sh]+[-] Wybierz poprzedniego sampla

Okna

[F9] Okno Instrumentów

[F10] Okno Sampli

[Sh]+[F11] Okno Track Effects

[Ctrl]+[F11] Okno Automatyki

[F12] Okno Patternu

[Sh]+[F12] Okno Patternów perkusyjnych

Skróty edycyjne

[Prawy-Ctrl] Play

[Prawy-Alt] Play Pattern

[Enter] Play Loop (pętlę)

[Prawy-Sh] Nagrywaj pattern - możesz wpisywać nuty, lub inne parametry do patternu, podczas gdy jest on odgrywany

[Spacja] Włącz / wyłącz tryb edycji

[NumPadEnter] Play

[NumPad 0] Stop

[Del] Kasuj zapis

[Sh]+[Del] Kasuj zapis w całej komórce (w całym wierszu w tracku)

[Ctrl]+[Del] Kasuj zapis parametru głośności, panningu i efektu w komórce

[Alt]+[Del] Kasuj zapis parametru efektu

[Ins] Przesuń zapis w całym tracku o wiersz w dół

[Sh]+[Ins] Przesuń zapis w całym patternie o linię w dół

[Backspace] Kasuj poprzedzający zapis

[Sh]+[Backspace] Kasuj całą poprzedzającą linie

[Sh]+[F3] Wytnij track

[Sh]+[F4] Kopiuj track

[Sh]+[F5] Wklej track

[Ctrl]+[F3] Wytnij pattern

[Ctrl]+[F4] Kopiuj pattern

[Ctrl]+[F5] Wklej pattern

[Alt]+[F3] Wytnij blok (zaznaczony myszą fragment)

[Alt]+[F4] Kopiuj blok

[Alt]+[F5] Wklej blok

[Sh]+[Alt]+[F5] Wypełnij blokiem

[Ctrl]+[Góra] Powtórz ostatni zapis w aktualnej kolumnie

[F1]..[F7] Zmień oktawę 0/1..6/7

[CapsLock] Key Off - wstawia znak, który powoduje zakończenie wybrzmiewania poprzedzającej go nuty

[`] Zwiększ add - ilość linii, o którą przeskakuje kursor po wstawieniu nuty

[Sh]+[`] Zmniejsz add

[Ctrl]+[NumPad+] Zmień numer patternu - w górę

[Ctrl]+[NumPad-] Zmień numer patternu - w dół

Transpozycja

[Sh]+[F1] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w dół

[Sh]+[F2] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w górę

[Ctrl]+[F1] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w dół

[Ctrl]+[F2] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w górę

[Alt]+[F1] Transponuje aktualny instrument w bloku o pół tonu w dół

[Alt]+[F2] Transponuje aktualny instrument w bloku o pół tonu w górę

[Sh]+[F7] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w dół

[Sh]+[F8] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w górę

[Ctrl]+[F7] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w dół

[Ctrl]+[F8] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w górę

[Alt]+[F7] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w dół

[Alt]+[F8] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w górę

Nawigacja

[Strzałki] Poruszanie się po patternie

[PgUp] Skocz o jedno uderzenie do tyłu

[PgDown] Skocz o jedno uderzenie w przód

[Home] Skocz do pierwszej linii

[End] Skocz ostatniej linii

[Tab] Skocz do następnego tracku

[Sh]+[Tab] Skocz do poprzedniego tracku

[Alt]+[Q]...[I] Skocz do tracku 0...7

[Alt]+[A]...[K] Skocz do tracku 8...15

[Ctrl]+[Lewo] Pokaż poprzedni pattern

[Ctrl]+[Prawo] Pokaż następny pattern

kontakt:

x_name@poczta.onet.pl

moja strona:

http://xnme.untergrund.net

Log in

LOGIN:


PASSWORD:


Remember for 1 year

Logged users
Quick Search
 
TOP 10
Top Downloads
Recently Rated
pator rated Jungle
pator rated The Final Boss
pator rated Lupus Reditus
pator rated Notes!
pator rated Break Out
pator rated Skywards
pator rated Crystal Oscillator
SuperNoise rated Dawn Mosaic
Maniac rated Genetic MUd
Filippp (Urbanoiz) rated Crystal Oscillator
Recently added links
[ Rainkissed Memory ]
YouTube
[ OPM - We come in peace ]
Track @ Soundcloud
[ Bizarre Compression ]
Code of the algorithm
[ Celtic waves... ]
Original tune
[ Czaroziele ]
YouTube
[ Razzberry Cupcake ]
YouTube
[ New Mecca ]
YouTube
Stats
Modules:9260
Users:831
Downloads:6947285
Votes:53509
Comments:13438
Topics:322
Posts:4983
Articles:41
Fanpage
ModFM