
Efekty
(komendy wpisywane w
kolumny tracków)
Dzięki
nim swój utwór możesz uczynić ciekawszym stosując np. płynne przejścia między
kolejnymi dźwiękami (efekt glissando) zmieniając tempo (set tempo), czy
odwracając sample (reverse).
MadTracker
pozwala także na stosowanie efektów FastTrackera oraz Impulse Trackera.
Efekty
wpisuje się w 5 oraz 6 kolumnę tracku. W kolumnie 5 - numer efektu, w kolumnie
6 - jego parametr w heksach.
W
systemie dziesiętnym (czyli używanym powszechnie przez nas) mamy 10 cyfr - 0,
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. W systemie szesnastkowym (inaczej heksadecymalnym)
mamy 16 cyfr - 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F (A zastępuje 10,
B-11, C-12, D-13, E-14, F-15) czyli po kolei idzie to tak: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6,
7, 8, 9, A, B, C, D, E, F, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 1A, 1B, 1C,
1D, 1E, 1F, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 2A... itd... Największa
dwucyfrowa liczba w heksach to FF - czyli 255.
Szesnastkowo
F
20
40
80
FF
|
Dziesiętnie
15
32
64
128
255
|
Do
przeliczania liczb dziesiętnych na heksy i na odwrót doskonale nadaje się
windowsowy kalkulator.
Informacje
o efektach są aktualizowane x razy na linię, gdzie x to liczba ticków pomiędzy
liniami - ticks per line - Ilość ticków ustawisz w "Module
Parameters". W trybie FastTrackera liczbę ticków określa
"Speed".
Przykład:
Jeśli
chcesz, by od danej linii (dajmy na to 04) w wybranym przez ciebie patternie
zmieniło się tempo utworu - BPM, ilość linii przypadających na jedno uderzenie
(LPB), lub też ticks użyj efektu 0F - Set tempo, LPB and ticks. Zmieni on ich
wartości podane w "Module Parameters". dla całego modułu na wartości
określone przez ciebie parametrem.
Efekt
ogólnie zapisany jest w postaci: 0F XXYZ
0F -
numer efektu
XXYZ -
parametr
gdzie:
X - to
wartość BPM - (w przykładzie 80 - zapisane w heksach - czyli tempo 128)
Y - LPB
- (ustawiliśmy na 4)
Z -
ticks - (8)

Tak
wygląda zapis tego efektu w komórce tracku (-F 8048) - (UWAGA - przy
wyłączonej funkcji "show zeros" - patrz Konfiguracja->Display
Tab). Wartości zerowych nie musimy wpisywać (z resztą MT2 ich nie przyjmuje)
stad znak "-" zamiast 0 w numerze efektu (0F)
00
XXYY - FastTracker effect - efekt
FastTrackera
X -
numer efektu FastTrackera
Y -
parametr efektu FastTrackera
By
wpisać np. efekt portamento up (1XX) z parametrem 03 (103) zapis powinien
wyglądać tak (-0 -103)
01
XXYY - Portamento up - płynne
zwiększanie wysokości dźwięku
X -
szybkość (ilość półtonów na tick)
Y -
dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)
02
XXYY - Portamento down - płynne zmniejszanie
wysokości dźwięku
X -
szybkość (ilość półtonów na tick)
Y -
dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)
03
XXYY - Glissando - Płynne przejście od
dźwięku już trwającego do dźwięku podanego w linii włączenia efektu
X -
szybkość (ilość półtonów na tick)
Y -
dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)
04
XXYY - Vibrato - wibrowanie dźwięku przez
zmianę wysokości tonu
X -
szybkość
Y - głębokość
07
XXYY - Tremolo - wibrowanie głośności
dźwięku
X -
szybkość
Y - głębokość
08
XXYY - Set panning and polarity -
ustawienia pannigu (balansu) oraz fazy
X -
faza
0 =
efekt wyłączony
1 = lewy kanał odwrócony
2 = prawy kanał odwrócony
3 = oba kanały odwrócone
Y -
balans (01-FF)
00 = baz zmian
01 = najbardziej na lewo
80 = środek
FF = najbardziej na prawo
09
XXYY Set offset - przesuniecie - odgrywa
sampla od określonego parametrem miejsca
X - Hi
Offset - przesunięcie
Y -
Offset (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.) - precyzyjne przesunięcie
0C
XXYY - Set volume - ustawienie głośności
X -
głośność (00-FF)
00 = cisza
40 = 50%
80 = 100%
FF = 200%
Y -
dokładna regulacja głośności
0F
XXYZ - Set tempo, LPB and ticks -
ustawienie tempa - liczby uderzeń na minutę (BPM),
liczby
linii na uderzenie (LPB) oraz liczby ticks na linie
X - tempo (BPM)
Y - LPB
Z - ticks
10 XXYY - Impulse Tracker effect - efekt Impulse Trackera
X -
numer efektu Impulse Trackera
Y -
parametr efektu Impulse Trackera
1D
00XY - Weird - dźwięk jest na przemian
włączany i wyłączany w określonych parametrami odstępach czasu, komenda działa
tak długo jak długo jej numer pojawia się w kolumnie efektów
X -
dźwięk wyłączony przez x ticków
Y -
dźwięk włączony przez y ticków
20
CCRR - Set cutoff + resonance
Ustawia
wartości cutoff (należy ją wpisać w miejscu CC - wartość nie zostanie zmieniona,
jeśli CC = zero) i resonance instrumentu (należy ją wpisać w miejscu RR -
wartość nie zostanie zmieniona, jeśli RR = zero).
By
efekt zadziałał aktywny instrument nie potrzebuje mieć zaktywowanego filtru.
21
AADD - Set attack + decay
Ustawia
wartości attack (jeśli AA jest różne od zera to wartość attack'u wyniesie AA-1)
i decay instrumentu (jeśli DD jest różne od zera to wartość decay wyniesie
DD-1)
Aktualny
instrument musi mieć aktywny filtr, by efekt zadziałał.
22 CRAD - Set cutoff + reso + attack + decay
Ustawia
każdy z parametrów z zakładki "Synthetizer" dla aktualnego
instrumentu. Daje taki sam efekt jak użycie 20 C0R0 i 21 A0D0 w tym samym
czasie.
24
0000 - Reverse - odwraca sampla
Odwraca
sampla grając go "od tyłu" od aktualnego miejsca odtwarzania do
początku lub od końca jeśli efekt wstawiony jest w tej samej linii co nuta.
80
XXYY - Set track volume - ustawia głośność
dla tracku
X -
głośność
Y -
dokładna regulacja głośności
90
XXYY - Set sync. offset - przesuniecie -
odgrywa sampla od określonego parametrem miejsca.
Jeśli
sampel jest zsynchronizowany (funkcja "Synchronise" w "Sample
Tab"):
X - Idź
do uderzenia X
Y -
Przesunięcie w uderzeniu (w Y/256: 0 = początek uderzenia; 80 = środek
uderzenia; FF = blisko końca uderzenia)
W
przeciwnym wypadku:
X -
Podziel sampla na X części
Y - Idź
do części Y
9D
XXYY - Set offset + delay -
przesunięcie i jednoczesne opóźnienie
X -
Przesunięcie (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.)
Y -
Opóźnienie nuty o Y ticków
F0 XXXX - Set track effect - włącza efekt dla tracku ("track effect")
X - numer track effect'u
(patrz Track effects)
FX
YYYY - Set track effect parameter -
ustawienie parametru efektu dla tracku
X - parametr track effect'u (1-8)
Y - wartość parametru track effect'u (patrz Track
effects)
F9
00XX - Set track output - ustawia wyjście
tracku
Ustawia
numer tracku, z którym aktualny ma być zmiksowany (domyślnie każdy z tracków ma
wyjście na master). Numer tego tracku musi być większy niż aktualnego. To samo
(tyle że łatwiej:)) można robić za pomocą "Miksera". (patrz opis
"Miksera")
X -
Output track
0 =
master
FF
0X0Y - Visual effect - efekt wizualny -
zmiana wyglądu oscyloskopów podczas odgrywania modułu.
X - typ
efektu
01 - zmiana logo
Y - rodzaj logo
00 - logo na jasnym tle
01 - logo na ciemnym tle
02 - master oscilloscope
03 - oscyloskopy dla tracków
02 - efekt zanikania
Y - włączenie/wyłączenie efektu
00 - efekt wyłączony
01 - efekt włączony
03 - Logo użytkownika - wyświetla obrazki zapisane z
utworem na zakładce "Images" w oknie "Parameters"
Y - numer logo (0 dla cover, 1-F dla pictures)
Obrazek będzie zmniejszony do 256 x 96 pikseli.
Klawiszologia
Główny ekran
[Ctrl]+[N] Nowy moduł MadTrackera
[Ctrl]+[Sh]+[N] Nowy moduł FastTrackera
[Ctrl]+[O] Otwórz moduł
[Ctrl]+[S] Zapisz moduł
[Sh]+[Ctrl]+[S]
Zapisz jako...
[Ctrl]+[E] Wave Export
[Ctrl]+[F] Konfiguracja
[Sh]+[F9] Pokaż listę instrumentów (Instrument Tab)
[Sh]+[F10] Pokaż Sample Tab
[Ctrl]+[F12] Włączony / wyłączony dźwięk
[Ctrl]+[Sh]+[F12]
Włączone / wyłączone MIDI
[+] Wybierz następny instrument
[-] Wybierz poprzedni instrument
[Sh]+[+] Wybierz następnego sampla
[Sh]+[-]
Wybierz poprzedniego sampla
Okna
[F9] Okno Instrumentów
[F10] Okno Sampli
[Sh]+[F11]
Okno Track Effects
[Ctrl]+[F11]
Okno Automatyki
[F12] Okno Patternu
[Sh]+[F12] Okno Patternów perkusyjnych
Skróty edycyjne
[Prawy-Ctrl] Play
[Prawy-Alt] Play Pattern
[Enter] Play Loop (pętlę)
[Prawy-Sh] Nagrywaj pattern - możesz wpisywać nuty, lub inne
parametry do patternu, podczas gdy jest on odgrywany
[Spacja] Włącz / wyłącz tryb edycji
[NumPadEnter] Play
[NumPad
0] Stop
[Del] Kasuj zapis
[Sh]+[Del] Kasuj zapis w całej komórce (w całym wierszu w tracku)
[Ctrl]+[Del]
Kasuj zapis parametru głośności, panningu
i efektu w komórce
[Alt]+[Del] Kasuj zapis parametru efektu
[Ins] Przesuń zapis w całym tracku o wiersz w dół
[Sh]+[Ins] Przesuń zapis w całym patternie o linię w dół
[Backspace] Kasuj poprzedzający zapis
[Sh]+[Backspace] Kasuj całą poprzedzającą linie
[Sh]+[F3]
Wytnij track
[Sh]+[F4] Kopiuj
track
[Sh]+[F5]
Wklej track
[Ctrl]+[F3] Wytnij
pattern
[Ctrl]+[F4]
Kopiuj pattern
[Ctrl]+[F5]
Wklej pattern
[Alt]+[F3]
Wytnij blok (zaznaczony myszą fragment)
[Alt]+[F4]
Kopiuj blok
[Alt]+[F5] Wklej
blok
[Sh]+[Alt]+[F5] Wypełnij blokiem
[Ctrl]+[Góra] Powtórz ostatni zapis w aktualnej kolumnie
[F1]..[F7] Zmień oktawę 0/1..6/7
[CapsLock] Key Off - wstawia znak, który powoduje zakończenie
wybrzmiewania poprzedzającej go nuty
[`] Zwiększ add - ilość linii, o którą przeskakuje kursor po
wstawieniu nuty
[Sh]+[`] Zmniejsz add
[Ctrl]+[NumPad+] Zmień numer patternu - w górę
[Ctrl]+[NumPad-] Zmień numer patternu - w dół
Transpozycja
[Sh]+[F1] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w dół
[Sh]+[F2] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w górę
[Ctrl]+[F1] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w
dół
[Ctrl]+[F2] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w
górę
[Alt]+[F1] Transponuje aktualny instrument w bloku o pół tonu w dół
[Alt]+[F2]
Transponuje aktualny instrument w bloku o
pół tonu w górę
[Sh]+[F7] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w dół
[Sh]+[F8] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w górę
[Ctrl]+[F7] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w dół
[Ctrl]+[F8] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w górę
[Alt]+[F7] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w dół
[Alt]+[F8] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w górę
Nawigacja
[Strzałki] Poruszanie się po patternie
[PgUp] Skocz o jedno uderzenie do tyłu
[PgDown] Skocz o jedno uderzenie w przód
[Home] Skocz do pierwszej linii
[End] Skocz ostatniej linii
[Tab] Skocz do następnego tracku
[Sh]+[Tab] Skocz do poprzedniego tracku
[Alt]+[Q]...[I] Skocz do tracku 0...7
[Alt]+[A]...[K] Skocz do tracku 8...15
[Ctrl]+[Lewo] Pokaż poprzedni pattern
[Ctrl]+[Prawo] Pokaż następny pattern
kontakt:
x_name@poczta.onet.pl
moja
strona:
http://xnme.untergrund.net
|