Main Menu
» General » ModFM
Recently updated topics
Recent comments
Oneliner
Maniac
wrzuce ponownie
[26.04.2025 20:54]
Maniac
Ok, przyszedł ale ja rzadko sprawdzam pocztę
[26.04.2025 20:54]
AceMan
Nie przyszedł email? Plik się nie dosłał, wrzuć jeszcze raz
[25.04.2025 10:42]
Maniac
AceMan uploadowałem jeszcze FBY "Pinked", gdzieś go zgubiłeś ;)
[22.04.2025 19:32]
muflonpl
pomyśleć że si tu zarejestrowałem 20 lat temu xD
[16.03.2025 23:00]
muflonpl
hello sukinsysny
[16.03.2025 22:59]
Maniac
a nie Barry Leitch ;)
[04.02.2025 15:49]
Maniac
Baz "Alicia" to Blair Zuppicich
[04.02.2025 15:48]
AceMan
Trzeba zezwolić na odtwarzanie dźwięku i "niebezpieczne połączenia" dla serwisu w ustawieniach :)
[02.12.2024 15:25]
Kilos
Player niestety nie hula u mnie na Chromie.
[08.11.2024 18:42]
muflonpl
Ciesze się że nadal działa stronka
[01.11.2024 21:07]
muflonpl
byłem*
[01.11.2024 21:07]
muflonpl
o dawno tu btlem
[01.11.2024 21:07]
lis6502
"preview"ajka wyrzuca randowy http 500, przepraszam za robienie śmietnika ;p
[18.09.2024 22:28]
lis6502
chalo, "preview
[18.09.2024 22:27]
rafamiga
Halo?
[07.07.2024 14:48]
Maniac
1
[17.01.2024 20:14]
Maniac
Fasttracker ;)
[17.01.2024 20:14]
Maniac
Rage "Amiga" = Fastracker .mod
[17.01.2024 20:13]
AceMan
O, no to trochę zeszło
[28.12.2023 13:57]
» History
Proszę o wytłumaczenie sposobu używania sampli akordów (maj min)
Kagaster




24.06.2017 18:44
W czasach kiedy moduły były czterokanałowe, bardzo imponowało mi to, że autorzy potrafili wcisnąc w 200 Kb i czterech kanałach niesamowite rzeczy. Jedna z takich rzeczy, było granie akordów na jednym kanale. Po prostu, samplowało sie akord C minor i C major, i... no właśnie. Na jakiej nucie go wstawiano aby powstał D, albo H minor? Na D? To w takim razie jaki akord był na C#?
Nigdy tego nie ogarnąłem, a wszyscy zdawali się to mieć w paluszku. Ba, nawet byli muzycy, którzy grali solówki (?) akordami. Przykład - Jacx w soundtracku z Kefamnii by Cult.
Poźniej nastała era multichannel, i wszyscy mogli poswięcic te trzy, cztery kanały na akordy.
Mógłby ktoś w miare sensownie i prosto to wytłumaczyć?

   
AceMan




26.06.2017 07:51
Ale to nie jest jakieś rocket-science przecież :)

Quote:
Na jakiej nucie go wstawiano aby powstał D, albo H minor?

Na D i B

Quote:
To w takim razie jaki akord był na C#

C# F G# oraz C# E G# ;)
   
Kagaster




26.06.2017 18:09
Quote:

C# F G# oraz C# E G#


Te akordy były, kiedy odtwarzałem sampel C-maj na C#?
   
AceMan




26.06.2017 20:40
Ale to jest przecież najzwyklejsza w świecie transpozycja.
Jeśli masz C E G to pod C# będziesz miał każdą nutę o +1, czyli C# F G#
Analogicznie C D# G. I każdy inny.
   
Kagaster




26.06.2017 22:38
Z tego co pamiętam, za każdym razem jak wstawiałem akordy to mi strasznie fałszowało :(
Jak to możliwe, aby zagrać solówkę na akordach jak w tym module? To znaczy że każdy dźwięk też ma tonacje min i maj? Wlazł kotek na płotek można tez tak zagrać?
   
AceMan




27.06.2017 07:37
Quote:
Z tego co pamiętam, za każdym razem jak wstawiałem akordy to mi strasznie fałszowało :(

Robiłeś to źle ;)

Quote:
Jak to możliwe, aby zagrać solówkę na akordach jak w tym module?

Jak na moje ucho to tam nie ma akordów tylko dwie nuty max.

Quote:
To znaczy że każdy dźwięk też ma tonacje min i maj?

Nuta może być w skali min, maj, albo w obu na raz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Major_and_minor

Ale w sumie to ja też się nie znam. Na słuch panie, na słuch.

Quote:
Wlazł kotek na płotek można tez tak zagrać?

Why not.
   
hex




27.06.2017 18:25
Kiedyś sample brało się z różnych źródeł i jak dobrze pamiętam to nie sprowadzało się na siłę sampla do tonacji utworu, bo tracił jakość. Po prostu przyjmowało się "na ucho", że sampel grany jako Dis brzmi tak jak inne sample C i już się jechało. Małe niezgodności poprawiał Finetune.

Dźwięk i dwudźwięk nie jest ani durowy ani molowy, bo zarówno jeden ani drugi nie brzmi smutno, ani wesoło, takie ch.. wie co... Za to już akord jako jednoczesne brzmienie trzech, lub więcej dźwięków już tak, a więc może być durowy, lub molowy. Pomijam na razie akordy zwiększone i zmniejszone, żeby nie plątać.

Trzecia rzecz - solówka grana akordami... Możesz dać tytuł/link tego utworu? Do tej pory wszystkie tego typu próby mi się osobiście nie podobały, bo tu łatwo o fałsze. W akordzie są przecież zafiksowane trzy dźwięki i możesz je tylko transponować góra dół, ale jednocześnie to może się gryźć z akompaniamentem/basem itp.

   
Kagaster




28.06.2017 01:49
Dzieki za w miare możliwe wytłumaczenie tematu. Przyznam, że dla osoby która zna tylko 5 akordów na klawiszach, jest to czarna magią.
Oczywiscie Co do modułu, to jest on tutaj:
amp.dascene.net/downmod.php?index=33744
Btw, szkoda że nie ma go tutaj :) Daj znac co sądzisz o solówce.
   
JazzCat




28.06.2017 20:11
Dzięki za przypomnienie tego zacnego kawałka! Lata tego nie słyszałem.

Wg mnie to dwudźwięki a nie akordy. Ale rezultat jest bardzo fajny, tak jakby do melodii został dołożony drugi głos w tercji.

W tej chwili nie przychodzi mi do głowy żaden inny moduł z melodią zrobioną tak jak w Keftales (co nie znaczy, że takowego nie ma), ale pamiętam różne moduły z akordami grającymi proste frazy/riffy. Np. Songbird 4-Mata (endpart z Flower Power), albo Troubles Dixana05. Tyż pikne.
   
psk




28.06.2017 20:42
Tak jak napisał Ace są tam tylko dwa dźwięki. Jest tercja mała i wielka. Nie ma tam więc akordów, jest za to prowadzenie dwóch głosów w tercjach. Jest to jedna z najprostszych technik wielogłosowych i nie ma w tym żadnej magii, jest to banalnie proste:
1. Najpierw układasz melodię, najlepiej taką, w której jest dużo ruchu o sekundę, czyli jeden dźwięk gamy w górę lub w dół.
2. Potem do całej melodii dodajesz dźwięk o tercję niżej, w taki sposób, aby dodany dźwięk należał do gamy odpowiadającej tonacji w jakiej się aktualnie znajdujemy. (Czyli nie ma nawet znaczenia, jaki jest aktualnie akord *)
3. Może się zdarzyć, że od pewnego momentu, pomimo wyboru odpowiedniej tercji, dodany głos przestaje jakoś pasować. Trzeba wtedy zacząć dodawać tercję do góry od melodii, zgodnie z zasadami z punktu 2. Może być też potrzeba rozpoczęcia od tercji dodanej u góry, a następnie ewentualne przeskoczenie na tercję w dół.

Czyli dla przykładu jeżeli piszemy w tonacji C-dur, tercję w górę lub w dół od melodii wybieramy w taki sposób, aby wypadłą na dźwięku gamy C-dur, czyli na białym klawiszu. Nawet jeżeli aktualnie brzmiący akord to np. F-dur, e-moll, d-moll, G-dur, dźwięki dodanego głosu zawsze bierzemy z gamy C-dur.

(*) Dla bardziej wnikliwych: Czyli nie ma nawet znaczenia, jaki jest aktualnie akord... pod warunkiem, że akord należy do tonacji, czyli jest akordem diatonicznym w danej tonacji. Jeżeli mamy inny akord, wynikający z jakiegoś zboczenia modulacyjnego, wtrącenia, zmiany trybu lub jeszcze czegoś innego należy wtedy wybrać tercję w taki sposób, aby należała do skali danego akordu, ale to już większy temat.

Np. w utworze Africa zespołu TOTO jest kultowa solówka, zagrana w taki właśnie sposób
   
Log in to post in this topic
Log in

LOGIN:


PASSWORD:


Remember for 1 year

Logged users
Quick Search
 
TOP 10
Top Downloads
Recently Rated
pator rated Jungle
pator rated The Final Boss
pator rated Lupus Reditus
pator rated Notes!
pator rated Break Out
pator rated Skywards
pator rated Crystal Oscillator
SuperNoise rated Dawn Mosaic
Maniac rated Genetic MUd
Filippp (Urbanoiz) rated Crystal Oscillator
Recently added links
[ Rainkissed Memory ]
YouTube
[ OPM - We come in peace ]
Track @ Soundcloud
[ Bizarre Compression ]
Code of the algorithm
[ Celtic waves... ]
Original tune
[ Czaroziele ]
YouTube
[ Razzberry Cupcake ]
YouTube
[ New Mecca ]
YouTube
Stats
Modules:9260
Users:831
Downloads:6947647
Votes:53509
Comments:13438
Topics:322
Posts:4983
Articles:41
Fanpage
ModFM